Other side of me

Tuesday

Rahsia kejayaan penyusuan

Assalamualaikum

Saya melihat trend pada masa ini, ramai yang berlumba lumba membeli pam yang mahal dengan harapan ianya dapat menjamin kejayaan dalam penyusuan mereka. Hakikatnya, pam yang terbaik adalah pam percuma, iaitu tangan kita sendiri. Pam termahal atau termurah hanya sebagai sokongan yang membantu proses penyusuan.

Terdapat juga trend pengambilan supplement tambahan sebagai milk booster. Sedangkan, fungsi utama supplement hanyalah membantu ibu memastikan diet mereka seimbang. Tanpa usaha untuk mengepam atau direct feeding yang lengkap, ianya tidak memberikan kesan pun.

Sebenarnya.. Tak ada rahsia untuk berjaya dalam penyusuan susu ibu. Apa yang penting adalah usaha yang gigih dan juga minda yang positif.

Banyak kisah ibu ibu yang mengalami pelbagai jenis kesukaran pada mana mana peringkat penyusuan, tetapi berjaya mengharungi segala dugaan dan dapat menghabiskan tempoh saranan dua tahun penyusuan dengan jayanya.

Bagi ibu muda, adakalanya kita seronok dan cemburu bila mendengar dan melihat stok susu orang lain. Jangan sesekali membandingkan pengeluaran susu orang lain dengan kita kerana keperluan setiap bayi berbeza.

Saya tidak pernah menyimpan susu sampai penuh peti sejuk. Jauh sekali beratus botol, atau memerah sampai 20oz dalam sehari. Bagaimana pun, alhamdulillah kerana kedua anak saya mendapat kebaikan susu ibu selama dua tahun. Saya tidak perlu menyimpan stok beratus botol kerana anak anak biasanya hanya memerlukan kurang dari 15oz pada siang hari. Dan bekerja sebagai kerani, tidak memerlukan saya keluar outatation ke mana mana.

Ya. Jeles tengok stok orang banyak banyak. Tapi belek kemampuan diri. Jangan bandingkan kemampuan kita dengan orang lain. Jangan stress kan diri dengan perkara tak perlu. Yang penting. Usaha mau lebih dan pastikan kita fahami konsep supply dan demand dalam penyusuan susu ibu.

Good luck.

Rai

1 comment:

Madrasah Tarbiyyah Addarunnafis said...

Betul sy setuju dgn kata2 akak tu. Ini ialah satu moyivasi yg amat berharga bagi saya..

Blog Widget by LinkWithin