Other side of me

Tuesday

Tak kurus walau pun full breastfeed

Assalamualaikum

Banyak kali saya terbaca keluhan ibu ibu yang menyusukan anak secara ekslusif yang mengatakan bahawa berat mereka tidak berkurang walau pun banyak kajian mengatakan penyusuan susu ibu membantu penurunan berat badan.

Pada pandangan saya, kes ni seperti kes ibu bapa yang mengeluh anak mereka kerap sakit walau pun dengan penyusuan susu ibu sepenuhnya. Malah ada di antara kenalan terdekat atau saudara mara yang memberikan susu formula tetapi anak mereka sihat walafiat.

Ramai lagi yang masih belum jelas dengan konsep dan asas penyusuan susu ibu. Tidak dinafikan, penyusuan susu ibu memang dapat membantu proses penurunan berat badan. Tetapi ibu ibu perlu sedar. Dalam konsep penurunan berat badan, kalori yang keluar mestilah kurang dari kalori yang masuk.

Kesimpulannya
Kalori masuk > kalori keluar = Berat badan bertambah
Kalori masuk < kalori keluar = Berat badan berkurang
Kalori masuk = kalori keluar = Berat badan maintain

Ramai ibu yang menyusukan susu ibu makan secara berlebihan (konsep makan untuk dua orang) dan kemudian mengeluh pulak bila berat tak turun turun. Sedangkan melalui penyusuan sebenarnya ibu ibu hanya memerlukan tambahan kalori sebanyak 500kalori (secara purata) Dengan kata lain, makan pada jumlah yang sama bukan untuk dua orang. 

Bagi ibu-ibu yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kaedah menyusun program menguruskan berat badan yang selamat bagi ibu yang menyusukan anak boleh menghubungi kesoma.rai@gmail.com untuk keterangan lanjut. Program tidak formal ini disediakan secara percuma bagi semua follower di blog Penyusuan Susu Ibu.

Take away key dalam program ini :-
(1) Mengetahui bentuk badan
(2) Pengiraan keperluan kalori harian
(3) Bagaimana menyusun pemakanan
(4) Senaman yang mudah dan pantas di rumah atau mana mana saja
(5) Pemakanan tambahan yang membantu dalam proses menguruskan berat badan

Tempat adalah terhad. First come first serve basis.

Daa

7 comments:

Mrs. Amad said...

sy ni plk nak naikkan berat badan.dah bf anak ni lagila susah nak naik.cane nk naikkan berat badan bg ibu yg bf plk?huhuhu..

Unknown said...

Walaupun x de anak.. boleh tambah ilmu pengetahuan.. tq for share..

Ann Ishak said...

menarik ni rai

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih kpongsi ni akak..

mayangbakingmadness said...

itu lah rai akak ni dah 2 thn fully nyusu anak tapi bdn x kurus2 tapi akak faham le sbb ape sekali makan mcm x makan berhari2..hahaha.. tp akak rasa kalau akak x BF rasa lagi gemuk kot dengan nafsu makan yg serupa cam kuda...... ngap, ngap & ngap x berenti..

QA's ~ mamapapa said...

ngeheheh!!k'rai..sayala tu antra yg BF tapi badan makin naik,uhuhuh!!!

Munn Jaafar said...

menarik! akan dipertimbangkan.... :)

Blog Widget by LinkWithin