Other side of me

Monday

Penyusuan susu ibu mengurangkan keinginan seksual wanita

Assalamualaikum


*Maaf, tajuk agak daring :D


Actually, there are a lot of reasons to breastfeed, as well as not to breastfeed. Ianya terpulang pada pilihan individu. Dan saya bukan menulis untuk menghukum pilihan sesiapa.


Benar. Penyusuan susu ibu sedikit sebanyak menyebabkan seorang keinginan seksual seorang wanita berkurang.  Antaranya adalah faktor gangguan oleh hormon yang dirembeskan ketika penyusuan berlaku. Ini biasanya menyebabkan, cairan dari vagina lebih cair dan seterusnya mengakibatkan proses tersebut menyakitkan. Oleh itu, setiap kali hendak melakukan hubungan, secara tidak langsung, tubuh akan menjadi tertekan dan seterusnya menyebabkan kebanyakan mereka mengelak dari melakukan sebarang hubungan dengan pasangan masing-masing.


Faktor penyesuaian diri juga sangat berkait rapat. Menyesuaikan jadual diri dengan kehadiran insan yang baru lahir saja sudah cukup bagi memberikan tekanan kepada tubuh. Ia juga menyebabkan kepenatan akibat terpaksa berjaga malam dan juga melakukan tugas sampingan selepas kelahiran cahaya mata. Apa lagi untuk menyusukan bayi dan memastikan keperluan penyusuan bayi mencukupi.


Sekiranya tekanan ini tidak di kawal dengan baik, ia akan menyebabkan perkara yang lebih buruk lagi seperti kemurungan.


Oleh itu, suami sepatutnya memainkan peranan dalam usaha membantu isteri mengendalikan urusan rumah tangga. Simptom ini bukanlah satu simptom yang berpanjangan. Sebaik bayi mencapai usia satu tahun atau berhenti, simptom ini akan berkurang dan seterusnya berhenti. Cabarannya adalah bersama-sama menghadapi situasi ini dengan tenang. Suami seharusnya lebih memahami dan membantu isteri menghadapi situasi ini. Dalam proses ini, simptom kekurangan keinginan seksual ini mungkin tidak dapat dihapuskan sama sekali, tetapi boleh dikurangkan melalui pengambilan supplement tambahan seperti vitamin E.

Sesetengah herba seperti manjakani dikatakan selamat digunakan oleh ibu yang menyusu. Bagaimana pun, elakkan herba seperti kacip fatimah memandangkan ia mempunyai cleansing effect yang mungkin boleh mengancam kesihatan bayi.


Apa pun, bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi. Simptom ini adalah normal. Berbincang dengan suami sekiranya anda menghadapinya.

Bagi mengurangkan simptom boleh cuba amalkan nutrilite vitamin E+Lecithin (dalam satu tablet yang boleh dikunyah, ianya dibuat dari kekacang yang kaya dengan vitamin E semulajadi) . Mengapa tablet ini mengandungi lecithin adalah kerana, lecithin membantu untuk transport vitamin E di dalam sistem badan kita. Dan kesan tambahan pengambilan supplement ini adalah ia membantu mengemulsifikan lemak menjadi titisan kecil supaya lebih mudah dihadamkan. Dalam masa yang sama, membantu proses penurunan berat badan. Bagaimana pun untuk kesan penurunan berat badan yang lebih berkesan, saya lebih mengesyorkan pengambilan supplement tambahan lain.

Hubungi kesoma.rai@gmail.com untuk keterangan lanjutDaa

1 comment:

QA's ~ mamapapa said...

alamak,mcm menarik je lecithin tu...can loose weight :P

Blog Widget by LinkWithin