Other side of me

Tuesday

Tips menyusukan anak ketika berpuasa

Menyusukan anak ketika berpuasa adalah selamat. Namun sekiranya ibu merasakan ia akan membahayakan kesihatannya atau anaknya, wanita itu dibenarkan untuk berbuka puasa.

Asasnya berpuasa tidak mengganggu pengeluaran susu ibu. Bagaimana pun, dehidrasi boleh menyebabkan susu ibu berkurang. Untuk mengelakkan keadaan ini berlaku, pastikan anda minum air yang secukupnya ketika bersahur dan berbuka puasa. 

Berikut adalah antara tips pemakanan sihat yang membantu ibu-ibu menyusukan anak ketika berpuasa dan kekal bertenaga sepanjang hari.

(1) Ketika berbuka puasa, minum air, makan kurma dan madu dahulu. Ia untuk membekalkan tenaga segera kepada ibu-ibu yang keletihan berpuasa sepanjang hari.
(2) Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran
(3) Sebelum tidur, minum jus buah buahan segar atau air coklat suam yang ditambah dengan protein powder
(4) Minum air secukupnya
(5) Pastikan anda bersahur. Makan seperti biasa. Sebaiknya kurangkan makan makanan yang bergoreng.
(6) Minum shake kurma yang dicampur dengan susu/susu soya. Tambahkan oats bagi mendapatkan rasa kenyang yang lebih lama.
(7) Kurangkan minuman yang mengandungi banyak gula seperti carbonated drinks dan minum berkafein seperti kopi
(8) Ambil supplement untuk mengisi kekurangan nutrisi dalam diet sepanjang proses berpuasa. Sebagai permulaan, pengambilan multivitamin adalah digalakkan.

** Pengambilan protein powder, vitamin B complex, Vitamin C dan Calcium juga amat penting. Pastikan ia adalah vitamin semulajadi. (So far Nutrilite adalah satu-satunya syarikat di dunia ini yang menanam, menuai dan memproses vitaminnya sendiri di ladang mereka sendiri yang mendapat pengiktirafan organik setiap tahun. Oleh itu, saya lebih mengesyorkan jenama seperti Nutrilite kerana ianya berkesan, selain harganya yang berpatutan )

Nutrilite telah diundi sebagai jenama vitamin & supplement brand yang paling dipercayai di Malaysia dan Asia selama 8 tahun berturut turut oleh pembaca Reader Digest. Euromonitor International Limited Claim:Nutrilite is the world's No. 1 selling vitamin, mineral and dietary supplement brand (based on market search on 2010)

Euromonitor in an independent company doing market research for many products.

Hubungi kesoma.rai@gmail.com untuk keterangan lanjut.

7 comments:

ibuhebat said...

nice info! Minta izin share di blog saya ya? tq :)

Unknown said...

boleh.tq ibu hebat..

mama ayu said...

mohon share ye. tq, suka sgt...

Unknown said...

silakan.tq :D

Nurlia said...

mohon share yer..tq very much..;)

Unknown said...

Menarik, boleh saya share skali? Macam yang dicadangkan, saya pon ambil supplement tapi yang paling saya suka air mcm 100 plus tapi Shaklee punya mmg best! tak bergas, rasa oren dan yang penting saya leh tahan berpuasa sampai petang walaupun menyusukan anak. Jemput ke blog saya juga ye :)

minuman tenaga/minuman atlit bertaraf dunia/elak dehidrasi/kuasa hidrat lebih cepat berbanding air/ minuman isotonik /demam

raihanah said...

Nice artikel. Saya juga ingin berkongsi pengalaman menyusukan bayi sambil berpuasa. Jom ziarah http://vitamincerdik.blogspot.com/2013/07/kekal-bertenaga-dan-sihat-semasa.html

Blog Widget by LinkWithin