Other side of me

Sunday

Mengatasi masalah sembelit

Masalah sembelit di kalangan wanita adalah masalah yang sering kita dengar. Terutamanya wanita yang sedang mengandung dan yang baru sahaja melahirkan anak. Masalah yang kronik dan tidak diperbaiki hingga ke akar umbi boleh menyebabkan masalah yang lebih teruk seperti berak berdarah dan juga buasir.


Mari kita kenali punca masalah sembelit
(1) Otot perut kendur selepas bersalin
(2) Hormon progesterone yang tinggi semasa hamil menyebabkan otot pada usus turut menjadi kendur
(3) Takut luka episiotomy terbuka ketika membuang air besar
(4) Kurang air, serat
(5) Tidak aktif
(6) Pengambilan sesetengah jenis supplement seperti iron, calcium lactate atau kekurangan beberapa jenis zat


Kaedah mengatasi masalah sembelit
(1) Minum air secukupnya. Sekurang-kurangnya 2-3 liter setiap hari
(2) Makan sayur dan buah buahan
(3) Aktifkan diri. Kerap bersenam atau berjalan sekurang-kurangnya 20 minit setiap hari
(4) Gantikan calcium lactate dengan mengambil calcium magnesium kerana magnesium membantu untuk fungsi otot yang baik. Termasuk otot pada usus.
(5) Ambil supplement vitamin C kerana vitamin C juga membantu dalam memastikan usus lebih anjal dan memudahkan pergerakan najis ke hujung usus.
(6) Terus ke tandas apabila terasa sakit perut dan jangan bertangguh. Ini akan melatih tubuh supaya lebih mudah membuang.
(7) Minum air suam sebaik bangun dari tidur juga dikatakan membantu untuk membuang air besar
(8) Minum jus prune atau orange
(9) Kurangkan dos pengambilan supplement yang mengandungi iron

Magnesium helps reduce constipation
Magnesium, a gentle laxative, helps to prevent constipation by relaxing your colon walls when you are under stress, have anxiety, or have too many worries. It normalizes tension on colon walls allowing for a normal peristaltic action.


Because magnesium attracts water, you can bring in more water into your colon by taking magnesium supplements or by eating foods, which are high in magnesium. Water in your colon makes your stools softer and allows your colon to absorb water from your fecal matter if you body needs it.


Calcium helps reduce constipation
Using calcium and magnesium in the right quantities can prevent or relieve constipation. They can support the health of your colon and keep you regular.


In your colon, calcium combines with excess bile and decaying fat to form a harmless insoluble soap, which is excreted with your stool. This helps to keep your colon clean.
Dapatkan bekalan Calcium Magnesium tablet HANYA 30sen sebiji. Mengandungi Alfalfa yang membantu pengeluaran susu ibu. Vitamin C hanya 50sen sebiji. Setiap biji = 4 biji oren. Hubungi kesoma.rai@gmail.com untuk keterangan lanjut.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin