Other side of me

Thursday

Ibu menyusu perlukan supplement atau tidak

Saya mungkin tergolong dalam kumpulan wanita (cewah~) yang bertuah kerana boleh dikatakan berjaya memberikan penyusuan susu ibu hampir sepenuhnya kepada kedua orang cahaya mata saya. Pada peringkat awal, saya beranggapan bahawa penyusuan susu ibu bagi ibu-ibu bekerja adalah mustahil kerana langsung tidak terdedah dengan kaedah memerah susu menggunakan pam dan kaedah penyimpanan susu ibu. Malah saya bercadang memilih jenama susu formula yang terbaik dipasaran untuk si manja saya apabila mula bekerja kelak. Namun, saya bernasib baik kerana secara tidak sengaja menemui komuniti susuibu.com yang memberikan banyak informasi berguna sekaligus membuka mata saya tentang kebaikan penyusuan susu ibu.
Saya semakin bersemangat untuk memberikan yang terbaik buat si manja apabila suami turut memberikan sokongan setelah saya menyatakan hasrat saya. Bagaimana pun, seperti ibu-ibu lain juga terdapat banyak cabaran yang saya hadapi sejak mula melahirkan anak sulung,  cabaran terhebat adalah apabila saya disahkan mengandung ketika anak sulung saya berumur satu tahun. Saya memperbanyakkan sesi memerah  di tempat kerja serta di rumah dan mengambil beberapa jenis makanan  dan minuman yang dikatakan dapat menambah susu. Bagaimana pun hormon  yang semakin tidak stabil ditambah dengan tekanan di tempat kerja  memaksa saya menggunakan stok yang sedia ada dan akhirnya terpaksa memberikan  susu formula kepadanya.

Saya seorang yang percayakan sumber semulajadi lebih baik dari pengambilan pemakanan tambahan. Lebih-lebih lagi apabila kebanyakan sumber rujukan saya menyatakan bahawa diet ibu tidak begitu mempengaruhi kualiti susu yang terhasil. Ketika seorang sahabat menyarankan agar saya mula mengambil supplement tambahan bagi menambah pengeluaran serta kualiti susu yang dihasilkan saya hanya mendengar bagai angin lalu. Bagaimana pun, selepas bersalin anak kedua saya tergerak untuk mencuba mengambil B complex kononnya untuk membantu menambah selera makan di samping mengurangkan masalah tekanan. Hasilnya sungguh menakjubkan kerana ketika memerah susu saya melihat susu tersebut kelihatan lebih berkrim dari susu yang biasa saya perah ketika tidak mengambil apa-apa pemakanan tambahan. Pengalaman tersebut mengajar saya bahawa pengambilan pemakanan tambahan sebenarnya sedikit sebanyak menyumbang kepada penghasilan susu yang lebih berkualiti buat si manja. (Saya mengandaikan bahawa B complex yang dimakan mengalir dalam susu dan memberikan warna kekuningan pada susu dan membuatkannya kelihatan lebih berkrim :D) Setelah itu, saya lebih bersemangat untuk meneruskan pengambilan supplement sebagaimana yang disyorkan oleh sahabat saya.

Selain dari kesan atas susu yang dihasilkan, apa yang saya dapat katakan adalah setelah mengamalkan pengambilan suppelement saya kurang mengalami masalah sukar bangun pagi, lebih bertenaga, tidak mengantuk pada waktu siang dan tidak mudah mendapat jangkitan selesema.
Bagaimana pun, saya masih lagi percaya bahawa mengamalkan pemakanan seimbang sebagaimana yang disyorkan adalah yang paling utama. Pemakanan tambahan adalah bertujuan untuk memberikan penambahan pada mana-mana diet yang terkurang kerana adakalanya saya tidak dapat mengikuti jadual pemakanan seimbang seperti yang disyorkan. Sebagai contoh; hidangan sayur dan buah yang perlu diambil adalah 3-4hidangan. Biasanya saya hanya makan hidangan buah sekali atau dua kali sehari, oleh itu pengambilan supplement tambahan sedikit sebanyak dapat mencukupkan keperluan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh saya bagi hari tersebut.

Kesimpulannya sama ada individu itu tidak kira lelaki atau wanita, tidak kira menyusukan anak atau tidak perlu melihat kepada pemakanan mereka sendiri untuk menentukan sama ada mereka memerlukan pemakanan tambahan (supplement) atau sebaliknya. Bagi ibu yang menyusukan anak, pengambilan vitamin tambahan adalah lebih kepada bagi keperluan kesihatan diri sendiri. Tidak ada jawapan betul atau salah bagi persoalan ini. Badan kita adalah doktor terbaik yang dapat memberitahu apa yang diperlukan :)

2 comments:

NOR HASMAH said...

Salam Dear..tak salah klu kita pilih yg TERBAIK utk diri kitakan..demi kebahagiaan keluarga ;)

Unknown said...

Salam IbuHakimHaikal,

Betul tu.tapi kadang2 apa yang kita rasa terbaik utk anak kita tak semestinya org rasa terbaik utk anak mereka. Jadi terpulang pada diri masing2 utk menilai.

Blog Widget by LinkWithin