Other side of me

Wednesday

Berdiet sewaktu breastfeed

hye rai,
nak mintak pendapat u sket about ada mommy yang beriya-iya nak crash diet sebab nk turunkan berat badan wpun sedang breastfeed n baby baru jer 2 bulan..
what do u think? do share ya..tq

Salam Zzana,
Saya pun takde la expert sangat tapi kalau ikut pengalaman peribadi, berat badan saya balik kepada asal lepas fully breastfeed my son 2 bulan. Memang without effort. Takde diet-diet pun. Lagi pun since kita breastfeed anak, kalau boleh elakkan diet dengan beria-ria sangat..Sebab lepas 2 bulan bersalin badan kita masih lagi dalam tempoh recovery. Kita perlu makan dengan gizi seimbang bagi membolehkan badan kita sembuh seperti sediakala dan dalam masa yang sama membekalkan zat yang cukup kepada bayi yang disusukan. Penurunan berat badan yang mendadak boleh mengurangkan pengeluaran susu. Kalau nak turunkan berat badan cuba tips yang bawah ni :-

(1) ambil makanan yang seimbang.
(2) Makan dalam jumlah yang sikit tapi kerap.
(3) Elakkan dari makan junk food..jajan semua jangan makan. Selain dari tak elok untuk badan kita, tak elok jugak untuk baby.
(4) Rajin bersenam

Jangan expect berat akan turun pomm..10kg dalam masa seminggu..berat akan gradually turun. Malah lagi rajin kita breastfeed kat baby, lagi mudah nak turun berat badan. So, janganlah anggap breastfeed tu satu halangan kita nak menurunkan berat badan. Banyakkan sabar dan pastikan ikut tips tu insya allah takde masalah.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin