Other side of me

Wednesday

Penyusuan dan air

Selain susu formula, kebanyakan ibu bapa juga cenderung untuk memberikan air kepada bayi mereka dengan alasanmengelakkan bayi daripada haus, badan panas, sembelit atau untuk mencuci mulut bayi. Siti Mariam berkata alasan-alasan tersebut adalah tidak berasas kerana susu ibu mengandungi 88 peratus air dan bayi yang hanya diberikan susu ibu dijamin akan mendapat cukup air.

Amalan memberikan air kepada bayi sebenarnya boleh mendedahkan bayi kepada pelbagai risiko termasukmerencatkan tumbesaran dan akal, mengancam nyawa serta mengakibatkan sawan tarik. Perut bayi yang baru lahir hanya memerlukan empat sudu kecil kolosterum (2ml) dan jumlah ini akan meningkatkepada 40 sudu (200ml) hanya setelah bayi menjangkau umur setahun.

Oleh itu tumbesaran bayi yang diberikan air akan terencat kerana perutnya yang kecil itu sepatutnya diisi dengan susuibu yang kaya dengan pelbagai khasiat untuk membantu tumbesarannya.Air juga boleh menjadi pembawa kuman kerana pencemaran boleh berlaku di pelbagai peringkat sama ada sumber airatau bekas yang tidak bersih. Ini akan mendedahkan bayi kepada cirit-birit.

Air juga akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayikepada pelbagai jangkitan.Bagi bayi yang mengidap jaundis, air yang terlalu banyak boleh merencatkan akal manakala bagi yang berumur dibawah lima minggu, air yang terlalu banyak akan mencairkan garam di dalam darah yang mengakibatkan suhu badanyang rendah, kembung atau sawan tarik.


For newborns (especially under 4-5 weeks), water supplements can be risky Babies under two months should not be given supplemental water. Water supplements are associated with increased bilirubin levels in jaundiced newborns. Too much water can lead to a serious condition called oral water intoxication. Water supplements fill baby up without adding calories, so water supplements can result in weight loss (or insufficient weight gain) for the baby. Babies who get water supplements are less interested in nursing. If baby is not nursing as often as he should, it will take longer for mom's milk to come in and can delay or prevent mom from establishing an optimum milk supply.

For babies past the newborn stage
Too much water can interfere with breastfeeding because it fills baby up so that he nurses less. Babies need the nutrition and calories in breastmilk to grow - water has none of these. Breastmilk has all the water your baby needs, even in very hot weather. When your 4-6 month old baby is learning to use a cup, giving him a few sips of water a couple of times a day (no more than 2 ounces per 24 hours) is fine and fun. Once baby starts solids, you might want to give him a few sips of expressed milk or water with his solids - some babies need this to prevent constipation.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin