Other side of me

Wednesday

Masalah penyusuan dengan susu Formula

Cirit birit dan muntah

Masalah serius yang mungkin boleh menyebabkan dehidrasi. Kombinasi muntah dan cirit-birit lebih serius berbanding bayi itu berhadapan dengan cirit birit saja. Ada bayi yang akan memuntahkan semula sebahagian kecil susu yang diberi diakhir penyusuan (muak). Ia sesuatu yang normal tetapi jika dia muntah selepas dan antara sesi menyusu, ia sesuatu yang harus diberi perhatian.

Berat badan yang kurang

Pertumbuhan bayi yang agak lambat bukan sesuatu yang perlu dibimbangkan jika doktor anda memantau perkembangan itu dan memberi nasihat serta panduan yang diperlukan. Faktor tipikal berat badan yang kurang mungkin disebabkan pengambilan nutrisi yang tidak secukupnya kerana teknik penyusuan yang tidak tepat, formula yang tidak betul atau ketidakupayaan bayi untuk menikmati susu itu sepenuhnya (misalnya dia gagal menghisap puting susu yang betul) atau gangguan sistem usus atau intoleransi makanan.

Berat badan yang melampau

Jarang terjadi di kalangan bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif. Tetapi bayi yang menyusu botol kerap membesar dengan berat badan melampau. Berat berlebihan ini akan surut jika dia aktif tetapi memastikan perkembangannya dipantau doktor secara satu cara yang elok juga.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin