Other side of me

Wednesday

Kurangkan bilangan memerah di pejabat

Soalan :

Adakah dengan mengurangkan sesi memerah akan menyebabkan perolehan bagi setiap sesi perahan akan berkurangan ?



Jawapan :

Memerah susu adalah salah satu kaedah menggalakkan penghasilan susu selain daripada menyusukan bayi secara terus. Ada ibu-ibu yang dapat menghasilkan susu lebih banyak berbanding permintaan bayinya pada satu-satu masa. Oleh itu, perlukah ibu tersebut mengurangkan sesi memerahnya kepada sekadar untuk memenuhi keperluan bayinya. Kebanyakan pakar dan ibu-ibu yang telah berpengalaman akan menjawab "Tidak". Ini adalah berdasarkan faktor di bawah :-

(1) Pengurangan sesi memerah akan menyebabkan penghasilan susu berkurangan kerana otak akan menerima mesej dimana permintaan semakin berkurangan.
(2) Adalah lebih baik sekiranya susu yang diperah disimpan bagi kegunaan masa-masa kecemasan

Secara peribadinya, saya telah mengurangkan sesi memerah dari 3 sesi kepada 2 sesi kerana kesibukan kerja. Bagaimana pun, bagi memastikan penghasilan tidak berkurangan. Saya menambah masa memerah bagi setiap sesi untuk mendapatkan hasil perahan yang sama banyak sebagaimana 3 sesi. Setakat ini, hasil perahan bagi setiap sesi bertambah berbanding biasa, tetapi disebabkan pengurangan sesi dari 3 kepada 2 hasil perahan adalah sama banyak.

Apa pun sekiranya ibu-ibu berasa ragu, dinasihatkan untuk berbincang dengan orang yang lebih pakar dan berpengalaman sebelum mengurangkan sesi memerah ketika tidak bersama dengan bayi.

Perbincangan berkaitan : Susuibu.com

No comments:

Blog Widget by LinkWithin