Other side of me

Tuesday

Berapa kali perlu memerah di pejabat

Ramai ibu-ibu yang masih belum mempunyai pengalaman memerah susu akan tertanya-tanya, berapa kali perlu memerah susu sewaktu berjauhan dari bayi. Sebenarnya ini adalah terpulang pada keperluan dan kehendak masing-masing. Kebiasaannya 3-4 kali waktu memerah adalah mencukupi. Sekiranya anda hanya boleh meluangkan 2 kali masa untuk memerah. Dinasihatkan tambahkan masa memerah bagi memastikan pengeluaran susu tidak terganggu.


Mungkin ramai ibu yang begitu sibuk sewaktu berada di pejabat dan merasakan bahawa mereka tidak mempunyai banyak masa untuk memerah susu. Di sini lah keperluannya ibu-ibu berbincang dengan majikan untuk memberitahu mereka bahawa sekembalinya dari cuti bersalin ibu-ibu ingin meneruskan penyusuan secara ekslusif kepada bayi. Oleh itu, sebagai majikan mereka haruslah memahami bahawa ia adalah tanggungjawab seorang ibu dan mereka harus sekurang-kurangnya membantu anda melaksanakan tanggungjawab tersebut.

Sekiranya pekerja lelaki boleh diberikan sedikit kebebasan untuk pergi merokok, seharusnya lah ibu-ibu juga diberikan masa untuk menunaikan tanggungjawab kepada bayi mereka. Anda juga boleh meluangkan sedikit masa ketika makan tengah hari untuk memerah susu, tanpa mengganggu waktu kerja. Kemudian cari satu atau dua lagi masa untuk memerah susu contohnya sewaktu hendak pegi sembahyang bagi yang beragama islam. Pastikan anda luangkan masa untuk memerah bagi mengelakkan buah dada terlalu bengkak dan menyebabkan kesakitan.

Pastikan pencapaian anda di syarikat baik bagi mengelakkan kata-kata kurang menyenangkan dari majikan mahu pun rakan sekerja anda.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin