Other side of me

Sunday

Pam Susu Mahal VS Pam Murah

Assalamualaikum

Menjadi ibu adalah saat saat yang sangat mendebarkan dan ditunggu oleh setiap insan bergelar wanita yang telah mendirikan rumah tangga. Sebagai ibu, pastinya mereka mahu menyediakan yang terbaik buat si manja yang bakal menyerikan lagi rumah tangga yang telah didirikan.

Yang pastinya mengujakan setiap insan yang bakal bergelar ibu adalah membeli belah bagi menyediakan keperluan bayi mereka. Dari soal pakaian sehinggalah ke keperluan penyusuan. Bagi ibu-ibu yang berhajat ingin memberikan penyusuan susu ibu secara eksklusif kepada bayi mereka tentunya akan menghadapi saat yang sukar dalam memilih pam yang terbaik bagi menjayakannya.

Percayalah. Alat yang terbaik bagi memerah susu adalah tangan sendiri. Dan berita baiknya adalah ianya PERCUMA!  Walau pun mungkin ada ibu-ibu yang berpendapat lebih mahal pam, lebih tinggi kebarangkalian mereka untuk berjaya dalam penyusuan secara ekslusif. Malangnya, hakikat sebenar tidaklah begitu. Ramai ibu-ibu yang memerah dengan menggunakan tangan, tetapi mereka berjaya dan dapat menghasilkan lebih banyak susu.

Memilih pam adalah dengan melihat pada keperluan seseorang itu. Bagi seorang pekerja biasa yang tidak mempunyai tempat khas untuk memerah susu seperti saya, pam manual adalah yang terbaik. Ini kerana ia tidak memerlukan saya mencari electric point bagi memulakan aktiviti saya. Di mana-mana saja. Tambah lagi, ia sangat ringan dan tidak memerlukan saya risau tentang motor yang mungkin akan rosak sekiranya tidak dijaga dengan baik. Walau pun mungkin ada yang berpendapat mendapatkan let down dengan pam manual adalah sukar dan tempoh mengepam menjadi lebih lama, ia tidak berlaku pada diri saya. Dengan beberapa teknik yang saya amalkan, tempoh mengepam bagi sebelah payudara mengambil masa kurang dari 10 minit.

Keperluan setiap individu adalah berbeza. Oleh itu, adalah lebih baik sekiranya mengambil kira keperluan diri masing-masing dan bukan berdasarkan jenama atau harga sesebuah pam tersebut. Pam yang mahal tidak semestinya lebih baik, dan pam yang lebih murah bukan semestinya tidak memberikan hasil yang lumayan. Bagi menjamin keselesaan, saya lebih suka menyarankan agar ibu-ibu mencuba sendiri pam yang ingin dibeli di kedai yang menyediakan perkhidmatan test drive.

Sedikit info tentang perbezaan antara pam elektrik dan manual.

Semoga maklumat ini sedikit sebanyak akan dapat membantu bakal-bakal ibu yang masih buntu dalam pemilihan pam yang bersesuaian dengan mereka.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin