Other side of me

Saturday

Berat bayi tidak bertambah!!

Saya percaya ramai ibu-ibu yang menyusukan bayi mereka sepenuhnya yang menghadapi masalah bayi mereka tidak membesar atau menambah berat badan sebagaimana graf tumbesaran yang sepatutnya dan seterusnya menerima kritikan seperti

(1) Anak ko tak cukup susu ni...
(2) Susu ko takde khasiat agaknya..

Ini akan memberikan tekanan kepada ibu tersebut lebih-lebih lagi sekiranya ibu tidak mempunyai persediaan yang lengkap untuk menghadapi kritikan dan pengetahuan secukupnya tentang penyusuan susu ibu. Akhirnya mereka akan berputus asa dan mula memberikan susu formula kepada bayi secara berperingkat. Perlu diketahui bahawa dengan memberikan susu formula kepada bayi ibu akan menyebabkan pengurangan dalam penghasilan susu ibu kerana penghasilan susu ibu adalah berdasarkan kepada konsep supply and demand.

Mengenalpasti punca kurangnya pertambahan berat bayi

- Adakah bayi menyusu dengan kerap? Berapa kerapkah anda perlu menukar lampin bayi. Ini akan menentukan sama ada bayi mendapat susu/nutrisi yang cukup atau tidak. Sesetengah bayi yang menyusu dengan susu ibu secara exclusive mungkin tidak berak setiap hari, tetapi mereka akan kencing dengan kerap sekiranya mendapat susu yang cukup.
- Adakah ibu yang menetapkan masa bila bayi sepatutnya bertukar dari menyusu sebelah kanan payudara ke sebelah kiri?
- Adakah pelekapan bayi betul dan mendapat susu setiap kali menghisap susu dengan anda?
- Adakah bayi anda sakit


Bagaimana cara untuk memastikan bayi menambah berat badan
(1) Bagi bayi yang berumur kurang dari 6 bulan, kurangkan atau hentikan pengambilan makanan separa pejal kerana susu ibu adalah sumber nutrisi yang lengkap bagi bayi yang berumur 6 bulan ke bawah. Dengan memberikan makanan tambahan kepada bayi, bayi tersebut akan berasa kenyang dan menyebabkannya kurang menyusu
(2) Tidur bersama bayi sedikit sebanyak dapat menambah kekerapan penyusuan dan menambah rembesan prolaktin yang dapat memperbanyakkan susu ibu
(3) Susukan bayi setiap 2 jam sekali. Pastikan anda membiarkan bayi membuat keputusan untuk berhenti dari menyusu kerana sekiranya bayi tidak mendapat kedua-dua jenis susu ia boleh menyebabkan bayi tidak mendapat nutrisi yang secukupnya setiap kali ia menyusu. (susu pada peringkat awal lebih cair, dan peringkat akhir lebih pekat dan kaya dengan nutrisi)
(4) Kaedah mengurut dapat membantu sistem pencernaan bayi seterusnya membantu menambah berat badan bayi
(5) Urut payudara ketika mengepam atau menyusukan bayi. Ini akan membantu pengaliran susu yang lebih lancar dan membantu pertambahan berat bayi.


Ada sesetengah pendapat menyarankan agar ibu-ibu yang memerah susu mengumpulkan lapisan lemak yang terkumpul di bahagian atas susu dan dicampurkan ke dalam satu bekas. Ini adalah untuk memastikan bayi mendapat lebih kalori dalam sekali penyusuan. Bagaimana pun saya sendiri belum pernah mencubanya. Mungkin ada ibu-ibu yang telah mencubanya boleh berkongsi pengalaman ;)

1 comment:

Unknown said...

Menarik info ni..sebelum ni saya x aware dengan masalah ni sbb anak2 saya semua terlebih graf hehe

This is new to me and very informative

Jemput juga ke blog saya utk info kesihatan n kecantikan ye

Www.adaa-inspiration.com

Blog Widget by LinkWithin