Other side of me

Friday

Kekurangan susu disebabkan oleh PCOS

PCOS merupakan singkatan bagi Polycystic Ovarian Syndrome atau juga dikenali sebagai sindrom Stein-Leventhal secara klinikalnya. PCOS menyebabkan ovari pada seseorang wanita menjadi bengkak disebabkan oleh benih-benih yang terperangkap dalam ovari dan tidak boleh menetas pada waktu subur. Lama-kelamaan ia akan menyebabkan ovari membengkak dan seterusnya menimbulkan pelbagai masalah kepada wanita itu.

Sehingga ke hari ini punca sebenar penyakit ini tidak diketahui. Ia juga tidak mempunyai rawatan yang khusus untuknya.


Tanda-tanda umum PCOS
(1) Tidak Subur atau mandul
(2) Haid tidak teratur

(3) Gemuk - Walau pun PCOS bukan punca utama masalah kegemukan tapi PCOS boleh menjadi salah satu puncanya. Biasanya peningkatan berat badan secara mendadak berlaku selepas seorang wanita itu berkahwin di mana masalah ketidakseimbangan hormon menjadi lebih serius dan mengganggu kesuburan mereka.
(4) Darah haid sikit atau/dan berpanjangan
(5) Tumbuh rambut di sekitar atas mulut dan sebagainya.

Salah satu kesan PCOS adalah masalah kekurangan susu ketika tempoh penyusuan. Bagaimana pun bukan semua pesakit PCOS akan menghadapi masalah ini. Terdapat juga wanita yang menghidap PCOS tetapi tidak mempunyai masalah menyusukan bayi mereka.

Pengetahuan mengenai cara-cara mengatasi masalah kekurangan susu dapat membantu anda bersedia sebelum bersalin seperti pengambilan pil Metformin ketika mengandung. Bagaimana pun sebagaimana ubatan yang lain ia mempunyai kesan sampingan seperti menyebabkan tekanan perasaan dan sebagainya.Dapatkan bantuan pakar sekiranya perlu.

Selain itu, pengambil halba (fenugreek) dan juga herba Goat's rue juga telah membantu ramai wanita yang mengalami masalah kekurang bekalan susu.

Lagi cerita
Breastfeeding With PCOS

Iparenting - Breastfeeding and PCOS
Kellymom

No comments:

Blog Widget by LinkWithin