Other side of me

Thursday

Syarat untuk berjaya dalam penyusuan

Assalamualaikum

Penyusuan susu ibu tidaklah begitu sukar. Tetapi tidak seharusnya dipandang ringan oleh ibu ibu yang baru pertama kali nak menimang cahaya mata. Sentiasa lengkapkan diri dengan pelbagai bahan bacaan sebelum melahirkan anak. Ketahui masalah masalah penyusuan susu ibu yang biasa dihadapi oleh ibu ibu selepas melahirkan anak.

Pastikan anda tahu yang susu tak semestinya akan terus keluar sebaik bayi dilahirkan. Bagaimana pun, jangan panik kerana perut bayi adalah sangat kecil dan ia mempunyai bekalan yang mencukupi sehingga 10-13jam. Sementara itu, pastikan anda berusaha untuk menyusukan bayi. Walau pun tiada lagi susu/kolostrum yang keluar, ianya adalah untuk merangsang pengeluaran susu. Dan bonusnya.. Ia membantu mengecutkan rahim dan mengelakkan tumpah darah.

Pastikan anda sentiasa positif yang susu ada. Rehat secukupnya ketika bayi tidur.

Ketahui bahawa, salah satu masalah yang menyukarkan penyusuan adalah puting tenggelam. Periksa keadaan puting sebelum bayi lahir dan ada yang menyarankan agar tarik sikit sikit bagi keluar. *maaf kalau ada yang tak selesa*

Selain dari itu, pastikan anda membawa pam susu ke hospital bagi menghadapi kemungkinan sekiranya bayi perlu diletakkan di bawah pengawasan.

Persediaan pengetahuan adalah penting. Bagi hospital rakan bayi, biasanya jururawat akan mengajar cara cara lekapan yang betul. Proses penyusuan susu ibu tidak sepatutnya menyakitkan. Sekiranya puting terasa pedih dan luka, ianya mungkin kerana lekapan yang tidak betul. Pastikan keseluruhan puting masuk ke mulut bayi.

Dan yang paling penting adalah minda yang positif.

Selamat berjaya

4 comments:

Rohani Hashim said...

Hany ada masalah masa baby baru lahir.haha seius memang xtahu sbb 1st time kan. Nanti hany stori di blog. Meraung raung baby xdpt susu. Naseb la masa tu dah balik rumah. Kalu kat hospital naya la kannn...

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

Ibu Anita said...

Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:+62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
KLIK->Toto Magnum 4D 5D 6D Ki Witjaksono.

Blog Widget by LinkWithin