Other side of me

Thursday

Pengalaman tandem nursing saya

Sejak didapati pregnant lagi saya sememangnya tidak bercadang nak wean kan anak sulung. Bila orang tua bising suruh wean kan saya beri alasan anak sulung belum cukup dua tahun. Lepas dia da dua tahun nanti tak tahu la alasan apa pulak nak bagi..Apa pun nasihat dari seorang teman, cara terbaik melayan kritikan adalah jangan layan pun. Buat derk je.

Selepas melahirkan anak kedua ni saya buat-buat pekak je bila adik beradik dan sedara mara suruh berentikan menyusu sebab kata orang-orang tua kalau menyusukan dua anak nanti anak jadi degil. Paling-paling tidak pun saya jawab, saya ada dua breast sebab tu saya nak susukan kedua-dua anak saya sekiranya mampu dengan nada berseloroh. Kalau cakap serius nanti takut terasa hati pulak. Kena jugak jaga hati orang tua.

Selain dari pengalaman mendapat kritikan dan tentangan keras dari keluarga, kadang-kadang rasa penat dan stress jugak sebab kadang-kadang anak sulung kejap-kejap mintak mamam dia. Sedangkan dia bukan minum sangat pun. Nak mengempeng je lebih kata orang jawa. Sekali-sekala saya turutkan jugak kehendak dia. Tapi kalau badan da penat kadang-kadang saya cuba distract dia dengan benda lain.

Sekali-sekala saya susukan kedua-dua anak serentak. Alhamdulillah so far saya tengok anak sulung sangat sayangkan adiknya. Jarang sekali si abang cepuk adiknya. Biasanya dia datang cium-cium dan tepuk-tepuk adik dia. Bila menyusukan serentak, saya akan position kan adik dulu kemudian baru saya panggil abang untuk position kan dirinya sendiri. Sometimes kesian jugak sebab nampak macam kurang selesa si abang menyusu dalam keadaan duduk. Tambahan lagi bila da balik rumah sendiri da kurang dengar kritikan dari orang sekeliling kita akan rasa lebih selesa.

Untungnya tandem nursing ni adalah si adik akan dapat supply susu yang banyak sebab abang tolong stimute pengeluaran susu. Cuma saya kena make sure yang saya makan makanan yang berkhasiat dan cukup untuk product susu untuk mereka berdua.

Apa pun, pengalaman tandem nursing adalah pengalaman yang baru buat saya. Walau pun sangat memenatkan pada awalnya, saya gembira sebab saya memilih untuk tandem nursing kan kedua anak saya.

More stories on Tandem Nursing experience
MamaFiza
Terri

No comments:

Blog Widget by LinkWithin