Other side of me

Sunday

Simpanan susu

Ramai wanita yang pertama kali melahirkan anak yang berhasrat untuk meneruskan penyusuan selepas kembali bekerja akan berasa keliru sebanyak mana susu yang perlu dibekalkan untuk keperluan bayi ketika ketiadaan mereka. Serta berapa banyak susu yang perlu sentiasa ada di dalam peti sejuk di rumah.

Jawapannya ini adalah bergantung kepada keperluan bayi mereka sendiri. Latihan penyusuan menerusi botol bukan saja untuk melatih bayi minum susu menerusi botol ketika ketiadaan ibu, tetapi juga untuk memastikan jumlah susu dan kekerapan mereka minum susu ketika ketiadaan ibu mereka. Sewaktu dalam cuti bersalin, pastikan anda menyediakan sebanyak mungkin susu simpanan ( Frozen stock) di dalam peti sejuk di rumah.

Tujuan frozen stock adalah untuk masa-masa kecemasan, contohnya pada hari anda terpaksa pulang lewat dari kerja atau pun pada masa-masa pengeluaran kurang berbanding permintaan. Pastikan anda lebihkan memberi susu perahan segar ( Maksud susu perahan segar adalah susu yang diperah pada hari ini, kemudian disimpan dalam peti sejuk dan tidak dibekukan kemudian diberikan pada bayi untuk keesokan harinya ) Ini kerana, walau pun susu yang telah dibekukan lebih baik daripada susu Formula, bau serta rasanya sedikit berlainan dari susu yang tidak dibekukan. Khasiatnya juga sedikit berkurangan berbanding susu yang segar.

Bagi ibu-ibu yang mula memerah susu seawal dua minggu pertama, dinasihatkan jangan berasa kecewa sekiranya hasil susu yang diperah sedikit jumlahnya. Ini kerana, walau pun apabila dilihat daripada mata kasar, bayi akan menghisap dengan bersemangat sewaktu penyusuan secara terus, jumlah yang diminum bukanlah teramat banyak. Adalah normal sekiranya hasil perahan pada 2 minggu pertama selepas kelahiran bayi adalah sekitar 0.5Oz setiap sesi. Oleh kerana itu, terdapat banyak pakar berpendapat sebaiknya ibu-ibu mula memerah susu selepas 4 minggu kelahiran bayi kerana pada ketika ini, penghasilan susu akan mula stabil.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin